NB -

Ut og reise i sommer? Husk gyldig legitimasjon. Les mer

Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Slik får du en vellykket konferanse

Konferanserådgiver Linda Mari Ulvan i Color Line deler sine beste tips for en vellykket konferanse til sjøs.

Planlegger din bedrift konferanse?

Spør du Linda er Color Magic og Color Fantasy det perfekte stedet for både faglig påfyll, underholdning og teambuilding.

– Color Line har over 50 års erfaring med gruppeturer. Vi får mange gode tilbakemeldinger fra de som reiser med oss, sier Linda.

Som konferanserådgiver i Color Line har hun tett dialog med sine kunder, og vet hvorfor de reiser.

– Noen av de vanligste grunnene til at en gruppe kommer tilbake år etter år er den unike rammen skipet og havet tilføyer konferansen, og så klart at vi har så stort utvalg om bord.  

Formålet med en konferanse varierer fra bedrift til bedrift. Det er mulig du ønsker å øke samholdet blant de ansatte, utdanne medarbeiderne, inspirere og motivere eller øke forståelsen for forandringer som gjøres i din bedrift.

– Her stikker ingen av så snart møtedelen er over! Mange er nok også klar over hvilken verdi den sosiale delen gir på en arbeidsplass, både under og i etterkant av konferansen. Når alle er samlet over to dager på denne måten blir ofte også terskelen lavere for å komme med innspill og gode ideer på dag to, sier Linda.

Time-managment

Selv om de som reiser kan variere fra små grupper til bedrifter med godt over 100 ansatte er Linda tydelig på at god planlegging alltid bør ligge til grunn fra begynnelsen av.

– Begynn med å definere formålet med konferansen. Hva skal dere få ut av de to dagene sammen? Kanskje skal en ny strategi defineres, eller ønsker man et realt kickoff for å sparke i gang et nytt konsept? Med et tydelig mål blir det lettere å planlegge resten.  

En annen utfordring er time-management. Tidsklemma melder seg fort, og mange som legger inn konferanseplanlegging i arbeidsdagen får en del å ta igjen når planleggingen er over.  

– Det er her vi kan hjelpe! sier Linda som gjerne forklarer hva hverdagen til en konferanserådgiver går ut på.

– Kort fortalt gjør vi jobben for deg. Alt vi behøver er innspill fra deg, så setter vi opp et forslag til program som kan passe deres agenda. 

Skreddersøm blir stadig viktigere, og det holder ikke lenger å tilby en standard pakke dersom du skal favne om alles behov.

– Et program varierer mye etter hva målet med turen er. Noen har fullt fokus på det faglige, og benytter de to dagene om bord til virkelig å fokusere på en oppgave. Dette er grupper som gjerne behøver møterom hele dagen, sier Ulvan.

Klikk på bildet for å åpne bildegalleri.

Spiller deg god

– Andre vil kanskje gi de ansatte en kick-off som legger føringer for samhold og de gode diskusjonene resten av året, da står gruppeaktiviteter og opplevelser i fokus, fortsetter hun.

I tillegg til å sette opp programmet er Linda en god støttespiller for sine kunder, fra første kontakt til hun følger dem om bord i skipet på avreisedag.

– Det er gøy å følge kunden under hele reisen, for så å høre hvordan turen gikk! Mange får vi jo også ekstra god kontakt med. Dette er gjerne de som ønsker å komme på både omvisning om bord og sparre litt før programmet er helt satt. Vi er jo både erfarne og kunnskapsrike på området, så vi har mange tips som kan «spille deg god», forteller Ulvan.

Deler du noen av tipsene med oss nå?

– Pass på at programmet ikke er for tett. Ting strekker seg ofte litt utover tiden, så en buffer er viktig. Resten deler jeg gjerne over en prat, avslutter Linda.   

Planlegger du en konferanse? Les mer her.

Kontakt oss:

Noe for deg? Kontakt oss for en uforpliktende samtale.