Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Fra Bohus og Viking til Color Hybrid

Bli kjent med Color Lines nye skip.

Skrevet av Kamilla Thoresen

Sommeren 2019 går et av Color Lines trofaste skip av med pensjon. Bohus, som også går under kjælenavnet Lille Blå, blir erstattet med verdens største plug-in hybridskip.

Color Hybrid vil seile nærmest lydløst inn og ut av Sandefjordsfjorden, på batteri. Maskinistene får et splitter nytt kontrollrom å forholde seg til, med den aller nyeste teknologien. Kontrollrommet fra 1971 på Bohus har blitt stelt godt med, men alt har en ende. Fra å stå utendørs på brovingen i all slags vær, noen ganger med slalåmbriller for å kunne se i vinterstormene, skal kapteinen og resten av besetningen på broen nå få jobbe innendørs.

Color Line Magasinet har møtt de to kapteinene som skal lede Color Hybrid

Stryningen Jan Magnar Sollid er i dag kaptein på Bohus og har jobbet på alle mulige skip. Fra små fiskebåter til store kjemikalietankere. Han har lang fartstid i Color Line, og det hele startet hjemme.

–Jeg vokste nærmest opp i jolla til far, smiler han.

Sollid har jobbet på Bohus i mange år, og er nå i ferd med å mønstre på et skinnende nytt skip. Han skal også følge prosessen med å bygge Color Hybrid.

Den dagen vi møter ham på Bohus, sitter han med oppdaterte plantegninger og informasjon om skipet som skal finleses.

–Dette er kjempespennende! Jeg har aldri vært med på å bygge et skip før, men har en erfaren stab i Color Line Marine å samarbeide med. Det er moro å få være med på å starte opp noe grønt. Jeg er opptatt av miljøet og glad i naturen, forteller den friluftselskende kapteinen.

Han bor innerst i Nordfjord i Stryn med familien, og bruker mye av fritiden i naturen, som den jegeren han er.

Det er ingen tvil om at kapteinen gleder seg til nytt skip, men samtidig har han hatt en fin tid på Bohus.

–Det er veldig koselig her, og vi har et svært godt miljø om bord, forteller han mens vi blir vist rundt og får hilse på besetningen som er på jobb denne dagen.

Sollids makker, Asbjørn Heide Larsen er fra Sandefjord, og er kaptein på Color Viking. Vi skal seile til Strømstad og tilbake for å bli bedre kjent med den nye Hybrid-kapteinen.

Denne dagen har startet på samme måte som så mange andre arbeidsdager, med å sykle hjemmefra og til jobb.

–Sju kilometer på sykkel er en fin start og avslutning på en arbeidsdag, forteller han.

Begge kapteinene har tilbragt det aller meste av yrkeslivet til sjøs, og her får du kort oppsummert veien opp til skipsbroen på karrierestigen.

–Jeg var visergutt, bensinvakt og slikt da jeg var barn. I forsvaret var jeg tre sesonger på Kongeskipet og gikk på skole om vinteren. Jeg arbeidet i Nordsjøen og på kystbåter som seilte med trelast sørover og veisalt nordover.

Han hadde sitt første møte med det som i dag er Color Line i 1984, som matros på Petter Wessel. Etter navigatørskolen har han blitt om bord og jobbet seg oppover i gradene, slik mange sjøfolk har gjort før ham. Du begynner som matros, og kanskje en dag blir du kaptein på skipet.

I likhet med kapteinskollegaen er han også opptatt av miljø.

–Det er spennende å få være med på dette. Jeg håper vi kan få være med på å sette en ny standard når det gjelder miljø og utvikling.

Asbjørn kjenner fjorden som sin egen lomme, og viser oss hvor han bor på vei ut fra kai i Sandefjord.

–Jeg er hjemmekjær og liker best å være hjemme når jeg har turnusfri. Hus og eiendom er hobbyen min. Jeg har en liten strand og noen brygger. Å rake stranda for tang eller pusle på bryggene er batterilading for meg, forteller han.

Robin Tomren er en av prosjektlederne for Color Hybrid. Å bygge et nytt skip er en omfattende og langvarig prosess. Mange av detaljene holdes hemmelig til skipet er i drift fra sommeren 2019.

Men en ting kan han si: Det ER spennende å få bygge et nytt skip!

­­–Det er veldig givende å bygge et nytt skip. Det gir frihet. Vi ville skape en god kundeopplevelse om bord, og skaper en åpen båt. Alle butikkene ligger på ett dekk og alle restaurantene ligger på ett dekk, slik at det blir enkelt å finne fram. Åpent landskap er mottoet vårt og vi skal ha en skandinavisk stil på Color Hybrid, forteller Robin.

Color Hybrid skal være et grønt skip og vil gå på batteri ut og inn til Sandefjord. Det vil si at du knapt vil høre skipet når det seiler forbi på batteri. PÅ 100 meter avstand tilsvare støyen en normal samtale mellom to mennesker!

–Vi vil gjenbruke energi om bord. Hun vil være bedre isolert enn et vanlig skip. Varme og kulde som blir til overs, blir tatt vare på. Du kan se for deg at vi har to store termoser om bord som samler opp varme og kulde. Da får vi gratis oppvarming hele natten, for eksempel. Det vil også være kildesortering om bord, gjennom hele kjeden.

Robin forklarer at Color Line bruker noen år på å planlegge og bygge et skip.

­–Vi bruker et år på utvikling av skipet og på kontrakt med verftet. Verftet bruker et halvt år på å planlegge, og to år på å bygge selve skipet.

Når et skip blir til, er det flere viktige, tradisjonelle milepæler underveis.

–Den første er kontraktsigneringen. Nummer to er brennestart, når den første stålbiten skjæres ut. Myntseremonien i forbindelse med kjølstrekk av skipet bygger på en lang tradisjon.

Overlevering og dåp av skipet er den nest siste milepælen før jomfruturen.

Robin forteller at Color Hybrid blir et norsk skip. Rundt 70 prosent av leverandørene kommer fra den maritim klyngen i Norge, og skipet bygges til Norsk Ordinært Register og vil ha norsk mannskap.

Skipet har kapasitet til å ta 2000 passasjerer med et mannskap på rundt 100 personer. Det får en lenge på 160 meter og blir 27,1 meter bredt med en dødvekt på 27.000 gross tonn.

Og har du aldri opplevd å stå på brovingen om bord før, kan du faktisk få litt av den samme opplevelsen akter i skipet.

­–Vi bygger en brovinge akter for passasjerene, som vil ligne på brovingen forut. Med glass i gulvet vil du kunne se rett ned på sjøen. Det blir også fri sikt forut og akterut.