Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

– Jeg tenkte at kunnskap er kult uansett hvilket felt, om du bygger hus eller kan vin og mat

Hanna tok først fagbrev som kokk. Nå skal hun bli servitør også.

Tekst og foto: Kamilla Thoresen

Kunnskap er nøkkelen til det aller meste, og nettopp derfor gikk Arendalsjenta Hanna Marie Steine rett på sin andre periode som lærling om bord på Color Fantasy. Først som kokk, og nå som servitør.

Ble lokket av kollegaer

– Da jeg var ferdig med fagbrevet som kokk jobbet jeg litt og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. De andre servitørene lurte på om jeg ikke skulle prøve meg ute i salen. Det er helt vanlig at kokkene går ute innimellom og serverer rettene. De maste litt og jeg tenkte at det var kanskje ikke så dumt. Jeg hadde sett hvordan de jobbet under smakingene på ny meny i gourmetrestauranten og så hvor mye de kunne, forteller hun.

– Jeg tenkte at kunnskap er kult uansett hvilket felt, om du bygger et hus eller kan vin og mat, så da ble det sånn. Det var en ledig plass og den spurte jeg om.

Hanna startet lærlingperioden sin som servitør i august 2018 og tar fagbrevet i august 2019.

I år er det to servitørlærlinger på Color Fantasy, og de går med hvert sitt team.

– Vi har to faglige ledere som vi følger annenhver periode oppe og nede.

Oppe er gourmetrestauranten Cosmopolitan akter på dekk syv, og nede er a la carterestauranten Oceanic på dekk seks.

Dekker til gourmetkveld

Når vi møter Hanna, er hun i gourmetrestauranten hvor bordene er i ferd med å dekkes til kveldens festmåltider. En kveld her byr på smaker du sent vil glemme, og servitørene forbereder seg godt.

– Jeg begynner arbeidsdagen klokken tolv. Da gjør jeg klart. Jeg pusser alt bestikk og alle glass. Jeg tar varene, bytter duker, henter duker i Kiel, gjør forefallende arbeid og sørger for at alt er klart til kvelden. Hvis noen trenger meg når jeg er ferdig, går jeg og hjelper dem. Hvis ikke, leser jeg meg opp på viner.

Deretter har Hanna halvannen times hvile, eller strekk som det heter om bord.

Før service starter klokken seks, passer hun litt på sushibaren slik at kollegaene der får en pause, og legger siste hånd på verket i Cosmopolitan.

Når kvelden starter jobber hun sammen med to andre servitører og en hovmester.

Familien på Color Fantasy

Kollegaene blir som en familie når de tilbringer halve året sammen om bord.

– Det er deilig, du får en distanse fra dem hjemme. Du kommer ut her i ditt eget lille univers. Du er her jul og nyttår, det er kollegaer og familier samtidig. Vi tøyser og tuller på jobb, og tilbringer mye tid sammen. Etter to uker er du ganske sliten, og da er det kjempedeilig å være hjemme igjen. Men etter litt tid, savner jeg kollegaene mine, smiler Hanna.

Hjemme er Arendal, og der venter sønnen på to og et halvt år. Han har hatt mamma på sjøen hele sitt liv og er godt vant med det.

– Når jeg er hjemme bruker vi to timer på frokosten og jeg henter tidlig i barnehagen. Vi kommer sent og går tidlig. Jeg kan sende barnehagen en melding klokken 11 om at vi har forsovet oss. Ingen vekkerklokker er på når jeg er hjemme! Jeg har jobbet på sjøen hele hans liv og han kan jo ikke noe annet. Han trives godt med det, og har verdens snilleste far som tar godt vare på sønnen vår når jeg er på jobb. Alt går, man må bare innstille seg på det, og jeg kommer til å fortsette og jobbe turnus.

A4 i Arendal

Når Hanna har fri, lever hun A4-livet.

– Sønnen min får parmesan på pastaen, men jeg bruker ikke timer på kjøkkenet. Det går i helt vanlig mat. Ordtaket om at skomakerens barn har dårligst sko, gjelder nok hjemme hos meg. Og ja, vi spiser grandiosa! Gjerne på søndager! 

Tilbake på Color Fantasy venter faglig leder Cato alltid på henne. 

– Han er grisestreng, og holder meg i ørene. Jeg fikk tilogmed beskjed om hvordan håret mitt burde være, og han er verdens snilleste! Jeg er selv ansvarlig for hva jeg lærer, men her er det bare å gå og dra det ut av de jeg jobber med. Det er så mye kunnskap her. Samme på kjøkkenet. Da blir de veldig stolte når sluttresultatet blir bra og tenker at det der, er det jeg som har lært henne. Jeg er ingen stjerneelev, men jeg vil bli god, og her er alle grisedyktige. Kjøkkenet tar seg tid til å fortelle meg det jeg trenger å vite. De vil at jeg skal gjøre jobben min best mulig.

Lytt til servitøren!

På det store cruiseskipet, møter Hanna og kollegaene gjestene hele tiden. 

– Noen ganger følger vi dem hele dagen. Vi er der til frokost, lunsj, middag og serverer dem i Show Lounge. Det er helt fantastisk! Det er så spennende å se mennesker. I går var jeg langt inne på telefonen til en av gjestene og så på bunadbilder, forteller hun.

– Helt til slutt, har du noen gode råd for å få den aller beste restaurantopplevelsen som gjest?

– Hadde jeg vært gjest, ville jeg gjort det servitøren anbefalte. Det er en grunn til at vi har valgt akkurat denne menyen og denne vinen. Vi har vært med hele veien, sett og smakt. Den vinen jeg har lyst til å servere deg er bankers, vi vet hva som funker og ikke funker. Når du sier ja til vinpakke og bestiller full meny, da blir jeg glad! Har stedet settmeny, si ja takk. Har de vinmeny, si ja takk. Vær åpen som gjest. Alt har sin sjarm over alt om bord hos oss. Her kan du komme som du er!