Store opplevelser, små avtrykk
Vår ambisjon innen reiseliv er at vi skal tilby store og minnerike reiselivsopplevelser for bredden i befolkningen, og at våre tilbud skal medføre små klima- og miljøavtrykk. Vi skal være en katalysator for bærekraftige reiseopplevelser og bidra til å fremme en bærekraftig utvikling av reiselivsnæringen på og rundt våre reisemål i Norge og utland.
Katalysator for mer bærekraftig reiseliv
Bærekraftig utvikling av reiselivsnæringen legger til grunn en utvikling som hensyntar både sosiale, miljømessige og økonomiske aspekter. Klima- og miljødimensjonen er åpenbart en viktig del av bærekraftarbeidet innen reiseliv, men vekst og verdiskapning er også avgjørende. Reiselivsnæringen skaper helårs arbeidsplasser og bidrar til økt verdiskapning, sysselsetting og utvikling i både Norge og våre øvrige destinasjonsland.
Som et norsk rederi med internasjonal virksomhet innenfor nærskipsfarten er våre kunder i hovedsak fra Norge, Tyskland, Nederland, Danmark og Sverige. I samarbeid med våre distributører og leverandører skal vi utvikle, digitalt tilgjengeliggjøre og promotere bærekraftige reisealternativer.
Da pandemien rammet i 2020, sysselsatte reiselivsnæringen i Norge om lag 171 000 årsverk og skapte verdier for 130 mrd. kroner (SSB, 2019). Dette utgjorde 7,1 prosent av sysselsettingen og 4,2 prosent av verdiskapingen i norsk fastlandsøkonomi. Passasjertransport og servering er de to største bransjene
reiselivsnæringen, målt i hhv. verdiskaping og antall ansatte. Det siste tiåret har imidlertid veksten vært høyest i opplevelsesbransjen, der verdiskapingen er nesten doblet. I tillegg til å tilby passasjertransport tilbyr Color Line også et bredt spekter av reisepakker som bidrar betydelig inn i både overnatting- og opplevelsesbransjene.
Mål og ambisjoner
Innen 2030-mål
- Minst 80 % av alle våre leverandører og samarbeidspartnere innenfor reiseliv skal være bærekraftverifiserte.
- Minst 50 % av våre tilgjengelige reisepakker skal kunne kategoriseres som «Bærekraftige ende-til-ende reiser».
- Alle våre passasjerskip skal tilby månedlige aktiviteter som har et målrettet fokus på inkludering og trygge rammer for sosialisering.
Våre viktigste tiltak
- Kartlegging av andel bærekraftige leverandører og samarbeidspartnere i nåværende portefølje.
- Øke andel bærekraftige leverandører og samarbeidspartnere innen reiseliv.
- Øke andel bærekraftige ende-til-ende reisepakker.
- Digitalisering for tilgjengeliggjøring av grønnere valg.
- Tett oppfølging av kundetilfredshetsinnsikt.
- Skape sosiale reiseopplevelser for bredden i befolkningen.
- Målrettede aktiviteter for å øke verdiskapningen i landbasert reiseliv og lokalt næringsliv.