Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

ESA angriper historisk havneavtale

Color Line er uenig i vedtaket EFTAs overvåkningsorgan ESA i dag har offentliggjort om at rederiet skal ha brutt konkurransereglene gjennom en avtale med Strømstad havn. Havneavtalen ble inngått av Scandi Line i 1991.

EFTAs overvåkingsorgan ESA har i dag offentliggjort et vedtak om å gi Norges største cruise- og transportrederi Color Line en bot på 18.811 millioner euro, tilsvarende ca 145 millioner kroner for brudd på konkurransereglene.

Vedtaket gjelder en havneavtale som ble inngått i 1991 av Scandi Line AS, som da opererte ruten. Norske og svenske myndigheter krevde konsesjon for å drive taxfree salg på ruten frem til 2002.

Larvik Scandi Line overtok linjen i 1994 og Color Line overtok driften i 2000. ESA mener at den konkurranseekskluderende avtalen har pågått fra og med 1994, da konkurranseloven trådte i kraft og frem til desember 2005.

ESA legger til grunn at det kun er Torskholmen i Strømstad som er mulig ankomsthavn på strekningen mellom Norge og Bohuslän i Sverige. Det er grundig dokumentert at det er alternative havner i Bohuslän. Blant annet gjelder dette dypvannskaien i Kålvik, som er nærmeste nabo til Nordby kjøpesenter.

Color Line vil derfor vurdere å bringe vedtaket i ESA inn for EFTA domstolen.

Kort historikk:

1986     Sandefjord – Strømstad startet av Scandi Lines AS.
1994     Scandi Line AS oppløst 1. juni 1994. Virksomheten overført til børsnoterte Larvik Scandi Line AS.
1996      ON Sunde AS fikk 100 prosent eierskap i 1996 gjennom trinnvis oppkjøp.
2000      Color Scandi Lines AS innfusjonert i Color Line AS. Color Line ble driftsselskap for Sandefjord – Strømstad ruten.

For ytterligere informasjon:

Konserndirektør informasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen,
+47 99 22 33 30

Mediesenter tlf +47 23 11 81 94