Viktig informasjon -

Grunnet teknisk vedlikehold er det ikke mulig å bestille reiser på våre nettsider mellom 17/1-2017 kl 2300 og 18/1-2017 kl 0500.

Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Reisebetingelser

For transport av passasjerer og reisegods, herunder passasjerenes kjøretøy, gjelder reglene i Lov av 24. juni 1994 nr. 39 om Sjøfarten, med senere endringer, samt Color Lines vilkår for personbefordring som bekjentgjort ved oppslag om bord og på terminalene.

For Color Lines pakketurer gjelder Lov om pakkereiser av 25. august 1995, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser mellom Den Norske Reisebransjeforening og Forbrukerombudet. Særtrykk av denne overenskomsten fås ved henvendelse til Color Line som er medlem i Reisegarantifondet. Forretningsreiser faller utenfor pakkereiseloven, jf. Lov om pakkereiser § 1-2.

Bestilling:

Plass bør bestilles på forhånd. Gjestens fulle navn, adresse og telefonnummer samt fødselsdato og nasjonalitet skal oppgis.

For gruppebestillinger (20 personer eller fl.) skal fullstendig navneliste og alder på de reisende være Color Line i hende senest 7 virkedager før avreise.

Ved bestilling av bilplass må opplysninger om merke, registreringsnummer, lengde, samt høyde inkl. evt. takbagasje oppgis. For tilhengere oppgis lengde inkl. drag. Kun biler med sjåfør transporteres. All bagasje må være personlige effekter. Flyttegods, utstillingsmateriale, etc. må manifesteres. Kontakt Color Line Cargo.

Betaling:
Alle bookinger via internett må betales med kort. Betaling skjer i siste trinn i onlinebestillingen, etter at du lagt inn personinformasjon. Dersom det blir beregnet depositum på bestillingen, kan du velge om du vil betale depositumet eller hele reisens beløp med kredittkort.

Det beregnes et depositum på 10% av bookingverdien på Flex-billetter og pakkereiser hvis reisen koster mer enn kr 2000,- og det er mer enn 50 dager til avreise. Ellers må reisen betales i sin helhet med kredittkort.

Når betalingen er registrert får du en betalingsbekreftelse til din e-post adresse. Dette er din e-billett/ticket med endelig oppsummering av reisen din.

Dersom du har betalt et depositum får du betalingsinformasjon for restbeløpet i din e-billett/ticket. Dersom du ønsker å betale restbeløpet med et kredittkort må du kontakte oss på telefon 810 00 811.
Endring/avbestilling av reise:

Dersom du har behov for å endre/avbestille, må du kontakte kundesenteret vårt på telefon 810 00 811.
Ha klar bookingnummeret ditt ved henvendelsen.

Endringsgebyr for båtreiser:
a) Økonomi: Ved endring av seiling/reisedato påløper et gebyr per endring i tillegg til eventuell prisøkning ved endringstidspunkt. Ingen refusjon ved endring til en billigere seiling.
Endring av seiling/reisedato Norge-Danmark og v.v. Nok 650,-
Endring av seiling/reisedato Norge-Tyskland og v .v. Nok 800,-
Endring av navn (alle ruter) Nok 280,- per navn.
En økonomibillett kan ikke endres/oppgraderes til flexbillett.

b) Flex: Ingen gebyr for endringer. Eventuell prisøkning ved endringstidspunktet må betales. Ved endringer som medfører en billigere pris, refunderes prisdifferansen. Endringer må gjøres før avgangtidspunktet (det av de som er først av det nye eller opprinnelige avgangstidspunktet).

Avbestillingsgebyr for båtreiser (transport og cruise):
a) Økonomi: Avbestilling (eller uteblivelse): Ingen refusjon av billett inkl. lugar/sitteplass.
b) Flex: Full refusjon frem til avgang, ingen refusjon etter avgangstidspunkt.

Endrings-/avbestillingsgebyr for pakketurer (inkl. hotell, kro, leilighet, e.l) har følgende endrings-/avbestillingsgebyrer (% av reisens pris):
a) Hotell og kro:
Endring/avbestilling mer enn 24 timer før avreise: Ingen gebyr
Endring/avbestilling mindre enn 24 timer før avreise (eller ved uteblivelse): 100%

b) Feriesenter:
Endring/avbestilling mer enn 30 dager før avreise: Ingen gebyr
Endring/avbestilling 30-15 dager før avreise: 10%
Endring/avbestilling 14-6 dager før avreise: 25%
Endring/avbestilling 5-1 dager før avreise: 50%
Endring/avbestilling mindre enn 24 timer før avreise (eller ved uteblivelse): 100%

NB: Endring/avbestillingsgebyrene fraviker fra det som er normalt for vanlige pakkereiser. For grupper over 20 pers. er det egne avbestillingsregler.

Avbestillingsbeskyttelse ved sykdom:

Det anbefales alle å tegne frivillig avbestillingsbeskyttelse på kr 150 per person ved bestilling av reisen.

Avbestillingsbeskyttelsen gir rett til avbestilling dersom det mindre enn 30 dager før avreise inntreffer plutselig og alvorlig sykdom, ulykkesskader eller død hos den reisende selv, i hans husstand eller nærmeste familie (ektefelle, samboer, barn, foreldre, svigerforeldre eller søsken) som hindrer eller gjør det uforsvarlig for den reisende å gjennomføre reisen.

Retten til avbestilling gjelder også når hindring som nevnt rammer en person i den reisendes personlige reisefølge, og det er urimelig å kreve at den reisende skal gjennomføre reisen uten at vedkommende er med. Den reisende må varsle arrangøren eller dennes representant om avbestillingen snarest etter at det er klart at reisen ikke kan gjennomføres. Forholdet skal dokumenteres ved legeattest, sendt oss senest en uke etter avbestilling, utferdiget på særskilt skjema godkjent av Lægeforeningen og Den Norske Reisebransjeforening.

Den reisende har krav på tilbakebetaling av det innbetalte beløp med fradrag av prisen for avbestillingsbeskyttelsen. Dersom den reisende har kjøpt et alternativ der reisens pris er basert på at to eller flere personer bebor samme rom eller leilighet, vil avbestillingsbeskyttelsen omfatte de tillegg som ellers ville påløpe som følge av at den reisende ikke kan gjennomføre reisen. Arrangøren har ved avbestilling etter denne bestemmelse rett til å flytte de resterende personer til en annen og mindre innkvartering av tilsvarende standard som bestilt.

Uteblivelse:
På tur/retur produkter forutsettes det at utreise benyttes for å kunne benytte returreisen. Retur blir annullert automatisk og ingen refusjon blir gitt.
Reservasjonsbetingelser:
Color Line forbeholder seg rett til, om nødvendig, å kansellere en hvilken som helst seiling mot refusjon av betalt billettpris, samt rett til å erstatte et hvilket som helst skip beskrevet på Internett med et annet.
Billetter:
Billettprisen gjelder selve sjøreisen og evt. lugarkategori, sitteplass eller overnattingssted som er bestilt. Måltider inngår ikke i prisen hvis ikke det er særskilt angitt. Utstedte billetter kan ikke overdras. Color Line har rett til å foreta forandringer av bestilte plasser.

Alle bekreftelser fra Color Line sendes via e-post.
Ombordstigning:
Gjester med og uten bil skal være klar til billettkontroll senest 60 min. før avgang. På ruten til Tyskland er oppmøtetid til innsjekk senest 1 time før avgang for gjester uten bil og 2 timer før avgang for gjester med bil.
Reisebagasje og last:
Gjester kan gratis ta med seg reisebagasje opp til 50 kg, eller en halv kubikkmeter i volum, utover bagasje som skal oppbevares under reisen i eventuelt kjøretøy. Møbler, kasser, større kofferter m.m. anses som last. For dette betales frakt i følge tariff. Kontakt Color Line Cargo.
Reisepapirer:

Alle gjester må være i besittelse av gyldige reisepapirer som må forevises på forlangende. Gjester svarer selv for evt. utgifter dersom innreisetillatelse ikke blir gitt. Kjøretøyet skal ha nasjonalitetskjennetegn. Føreren bør medbringe internasjonalt forsikringsbevis, det såkalte “grønne kortet”, samt vognkort. Kjøretøyeiere anbefales å ta kontakt med sitt forsikringsselskap før avreisen for å få de siste bestemmelsene som gjelder for kjøretøyet. Alle gjester må medbringe gyldig legitimasjon. Pass er i mange land eneste gyldige legitimasjon. Pass er eneste gyldig ID-dokument for nordmenn som reiser til, fra eller i Tyskland. Reiser du mellom Norge og Tyskland må du derfor ha med deg pass. Gjelder også barn.

Disse reglene gjelder uavhenging av om du går i land i Kiel eller ikke.

Reisende som ikke er med i Schengen-avtalen må ha med gyldig pass. Reisedokument må medbringes på reisen. Dersom reisen er bestilt med gavekort/verdikort må dette leveres ved innsjekk.

Reiseforsikring:
Den reisende må selv sørge for å være tilstrekkelig forsikret. Dette gjelder f.eks. forsikring ved sykdom, ulykke, reisegods og ansvar, samt avbestillingsbeskyttelse. Etter at EØS-avtalen trådde i kraft kan du ved et midlertidig opphold i et EØS-land ha rett til medisinsk behandling på offentlig sykehus ved øyeblikkelig behov for hjelp. Ta kontakt med ditt trygdekontor for informasjon.
Klagefrist:
Hvis den reisende mener at det foreligger en mangel som gir rett til prisavslag eller erstatning, har han plikt til å gi arrangøren beskjed så snart som mulig om dette. Klage på mangel i forbindelse med overnattingssteder, må såvidt mulig fremsettes straks til reisearrangør eller til dennes representant (f. eks. overnattingssteder). For øvrig må klage være skriftlig fremsatt senest 4 uker etter avsluttet reise.
Sikkerhetskontroll (ISPS):

Av sikkerhetsmessige grunner kan gjester, bagasje og kjøretøy gjennomsøkes før ombordstigning tillates. Dersom dette nektes, kan gjesten avvises uten refusjon av betalt billettpris. Alle gjester må medbringe gyldig legitimasjon (bankkort, førerkort eller pass). Eventuell medisinsk oksygen må opplyses om før reisen. Funn av eventuelle forbudte gjenstander vil bli beslaglagt. Se kystverket.no for hva som er forbudt.

Transport av levende dyr:
Transport av hunder eller katter skjer på eiers ansvar. Pris for transport av dyr er : i kjøretøy kr. 50,- / i bur på dekk kr 100,- Norge-Danmark og i kjøretøy kr 70,-/i bur på dekk kr 120,- Norge-Tyskland. Vær oppmerksom på at Norge og de fleste andre land i Europa har helt spesielle bestemmelser når det gjelder innførsel av levende dyr. For ytterligere informasjon og søknadsskjema kontakt en veterinær.
Piggdekk:
Piggdekk er forbudt i Tyskland.
Importbiler til Norge:
Importbiler uten sjåfør må bestilles via Color Lines fraktavdelinger.
Importbiler med sjåfør kan bestilles på vanlig måte til gjeldende billettpris.
Transportørens Ansvar for Passasjer og Reisegods:
Vilkårene utfylles av Sjøloven jfr. Lov om sjøfarten av 24. juni 1994 nr. 39 kapittel 15 og EU forordning 392/2009 (Athen-konvensjonen av 1974 om transport av passasjerer og deres bagasje til sjøs, endret ved protokollen av 2002).

Les om transportørens ansvar for passasjerer og reisegods her
Generell bookinginformasjon:
Ifølge norsk lov, er vi forpliktet til å registrere kjønn og alder på alle våre gjester. Ved reservasjon ber vi deg derfor vennligst oppgi fullt navn og alder på alle reisende. Color Line forbeholder seg retten til å forandre priser og tider som er oppgitt i denne brosjyre, samt retten til pristillegg som følge av endringer i valutakurser, bunkerspriser, skatter og avgifter, og retten til endringer i fartsplanen og reiseruten for alle Color Lines skip. Color Line tar heller ikke ansvar for de komplikasjoner og utgifter som evt. måtte oppstå dersom den reisende møter for sent til avgangstid, ikke retter seg etter skipsførerens instruksjoner, eller ikke går i land i avtalt havn, dersom Color Line ikke kan lastes for den situasjonen.

Vi gjør oppmerksom på at det ikke er tillatt å konsumere alkoholholdige taxfreevarer eller medbragt alkohol om bord på skipene.
Blinde og svaksynte:
Av hensyn til sikkerheten må den reisende selv opplyse om dette ved bestilling. Blinde kan reise uten ledsager og har anledning til å ta med førerhund i utvalgte lugartyper. Førerhund kan oppholde seg i de fleste felles-arealer om bord. Det er begrenset antall plasser for førerhunder. Den reisende bes ta kontakt med resepsjonen om bord dersom de ønsker informasjon om sikkerhet eller skipet generelt. Lufting av hunden underveis avtales med resepsjonen om bord. Vi henstiller til den reisende å vise hensyn til eventuelle allergikere som også ferdes om bord.
Barn som reiser alene:
Om bord på et skip er det mange steder der besetningen ikke vil kunne ha oversikt eller mulighet til å overvåke barns bevegelser i skipene under overfarten. Av hensyn til barnets sikkerhet har derfor Color Line en regel om at barn som reiser alene på transport må være fylt 16 år. For reiser med Color Lines skip tur/retur med samme skip gjelder egne aldersgrenser.
Aldersgrenser:

Aldersgrensene gjelder reisende uten følge av foreldre/foresatte.

Oslo - Kiel:
Transport: 16 år
Cruise: 20 år
Oppholdspakker: 18 år

SuperSpeed:
Kristiansand - Hirtshals og Larvik - Hirtshals
Transport: 16 år. (Ikke gyldig på dagstur)
Dagstur mandag til onsdag kl 0800: 18 år
Dagstur torsdag til søndag kl 0800: 20 år
Dagstur alle avganger etter kl 1630: 20 år
Oppholdspakker: 18 år

Sandefjord - Strømstad:
Transport: 16 år
Dagstur kl 1700: 20 år
Oppholdspakker: 18 år

Foresatt
Som foresatt regnes voksen person som reiser i foreldres sted, og som påtar seg ansvaret for person(er) under aldersgrensen.
Foresatt må være minimum 18 år eldre og registrert på samme bestilling.

Personvern i Color Line:
Color Line ønsker å tilby deg tjenester tilpasset dine behov. Dette gir deg flere fordeler: Du vil blant annet unngå å få informasjon du ikke er interessert i, du vil få de beste tilbudene først og til best pris!
Forebehold:
Color Line forbeholder seg retten til å forandre priser og tider som er oppgitt på disse internett sidene, samt retten til pristillegg som følge av endringer i valutakurser, bunkerspriser, skatter og avgifter, og retten til endringer i ruteplanen og reiseruten for alle Color Lines skip. For transport av last gjelder rederiets konossementsvilkår, i den utstrekning konossementer er utferdiget. Color Line påtar seg intet ansvar eller erstatningsplikt ved forsinkelser eller driftsmessige forstyrrelser. Det tas også forbehold om evt. «trykkfeil» i alle artikler tilhørende Color Lines internettside.

Dine rettigheter

Europaparlamentet og Europarådet har formelt vedtatt EU-forordning 1177/2010, som gir rettigheter til cruise- og ferjepassasjerer under sjøtransport til og fra EU land. Forordningen trer i kraft 18. desember 2012 og inneholder regler om:

Ikke-diskriminerende tilgang til transport og rett til assistanse for personer med nedsatt eller begrenset funksjonsevne
Rett til assistanse, kompensasjon og informasjon ved forsinkelser og kanselleringer
Klagemuligheter for passasjeren
Nasjonalt klageorgan

Les dine rettigheter her (PDF)

Se fullversjon av dine rettigheter her