Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Mot klimanøytral drift

Vi skal fremme fornybare energiløsninger og klimaeffektiv drift.

Color Lines ambisjon er å være klimanøytrale i 2050. Mer enn 99% av våre egne klimagassutslipp kommer fra skipenes drivstofforbruk. Klimaforbedringer knyttet til flåten er derfor et hovedområde i bærekraftstrategien

Mål og ambisjoner

Mål innen 2030

55 % reduksjon av karbonintensiteten, målt fra 2000

10 % reduksjon av drivstofforbruk til våre skip, målt fra 2019

Landstrøm i alle våre havner

30 % reduksjon i strømforbruket knyttet til drift av våre landlokasjoner, målt fra 2019

Karbonnøytrale havneoperasjoner og firmabiler

Ambisjoner innen 2050

Oppnå klimanøytral drift, gitt utvikling og tilgjengeliggjøring av nullutslippsteknologier

Våre viktigste tiltak

Energieffektivisering

Frem mot 2030 er fokuset å redusere skipenes forbruk av drivstoff år for år gjennom en rekke energieffektiviseringstiltak. Noen er allerede gjennomført, andre skal gjennomføres de neste årene.

Ruteoptimalisering og tilpasning av rutetider
Vi analyserer og justerer rutene våre for å finne den mest effektive seilingsmåten. Ved å optimalisere hastighet og seilingsmønster reduserer vi drivstofforbruket. I lav- og skuldersesonger endrer vi rutetidene på enkelte skip, som M/S Superspeed 1 og 2, for å redusere unødvendig bruk av drivstoff.

Skrog- og motorforbedringer
Skipene våre gjennomgår tekniske forbedringer for å gjøre dem mer energieffektive. Vi rengjør skrogene jevnlig for å redusere vannmotstand, og vi gjør små tilpasninger på motorene for å bedre drivstoffutnyttelsen.

Propellutskiftninger
Vi skal bytte propellene på M/S Superspeed 1 og 2 slik at disse er tilpasset den faktiske gjennomsnittshastigheten til skipene, ikke den teoretiske, for å redusere drivstofforbruket.

Miljøvennlig bunnstoff
Vi bruker silikonbasert bunnstoff på flere av skipene våre, som M/S Color Magic, M/S Superspeed 1 og M/S Color Fantasy. Dette belegget gjør at skipene glir lettere gjennom vannet, noe som gir lavere energiforbruk og reduserte utslipp.

Økt bruk av biodrivstoff
Vi tester og tar i bruk biodrivstoff på flere av skipene våre. Dette er et viktig steg mot lavere utslipp, og vi planlegger å øke andelen biodrivstoff i årene fremover.

Landstrøm i havn
Når skipene våre ligger til kai i Norge og i Kiel, kobler de seg til landstrøm i stedet for å bruke egne motorer. Dette reduserer utslippene betydelig. Vi jobber også med havnene i Hirtshals og Strömstad for å kunne bruke landstrøm der innen 2030.

Tonnasjeutvikling

Color Lines nåværende flåte består av moderne og effektive skip bygget i perioden 2004-2019, inkludert et av verdens største plug-in hybridskip, M/S Color Hybrid. Salget av M/S Color Viking og M/S Color Carrier i 2022 markerte sluttstrek for den eldre tonnasjen i selskapets flåte. Nå er alle skipene til Color Line designet og bygget til den spesifikke ruten de trafikkerer.

For å nå målet om en klimanøytral flåte innen 2050 vil det være behov for ytterligere tonnasjeutvikling i perioden 2030-2050. Dette innebærer gradvis innføring av ny teknologi og utslippsfrie løsninger, tett samarbeid med ledende aktører innen batteriteknologi, havneinfrastruktur og regelverk – og en overgang som skjer trinnvis og rute for rute.

Full elektrifisering av M/S Color Hybrid (2030–2040)
M/S Color Hybrid har allerede batteridrift, men denne kapasiteten må økes for å kunne seile lengre strekninger utslippsfritt. Dette krever tilgang til landstrøm i både Sandefjord og Strömstad. Skipet er teknisk forberedt for denne utvidelsen, og de regulatoriske barrierene er relativt lave. Color Line er i dialog med relevante Svenske myndigheter for å få dette på plass.  

Hybridisering av rutene mellom Norge og Danmark (2030–2040)
Vi ser på muligheten for å gjøre rutene mellom Norge og Danmark delvis elektriske. Det innebærer bruk av store batteripakker kombinert med flerdrivstoffløsninger basert på null- eller nær-nullutslipp. Vi vurderer både ettermontering av eksisterende skip og utvikling av nye. Dette forutsetter omfattende infrastruktur i havnene, inkludert høy nettkapasitet, ladeløsninger og eventuelt energilagring, samt avanserte teknologiske løsninger om bord.

Storskalaløsninger for langdistanseruter (2040–2050)
I perioden 2040–2050 retter vi innsatsen mot Oslo–Kiel-ruten. Her kreves mer avansert teknologi for å oppnå utslippsfri drift på lange avstander. Vi vurderer både konvertering av eksisterende skip og utvikling av nye nullutslippsfartøy. Beslutningene vil bygge på videre teknologisk utvikling og tett samarbeid med både bransjeaktører og myndigheter.                                                                                                                                                                                                                                                                           

Våre fokusområder

Color Line har etablert syv fokusområder tilpasset våre operasjonelle og kommersielle aktiviteter. De er igjen knyttet til FNs bærekraftsmål.