Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.
Laster video…

Color Lines bærekraftsstrategi

Store opplevelser, små avtrykk

Vår ambisjon innen reiseliv er at vi skal tilby store og minnerike reiselivsopplevelser for bredden i befolkningen, og at våre tilbud skal medføre små klima- og miljøavtrykk. Vi skal være en katalysator for bærekraftige reiseopplevelser og bidra til å fremme en bærekraftig utvikling av reiselivsnæringen på og rundt våre reisemål i Norge og utland.

Katalysator for mer bærekraftig reiseliv

Bærekraftig utvikling av reiselivsnæringen legger til grunn en utvikling som hensyntar både sosiale, miljømessige og økonomiske aspekter. Klima- og miljødimensjonen er åpenbart en viktig del av bærekraftarbeidet innen reiseliv, men vekst og verdiskapning er også avgjørende. Reiselivsnæringen skaper helårs arbeidsplasser og bidrar til økt verdiskapning, sysselsetting og utvikling i både Norge og våre øvrige destinasjonsland.

Som et norsk rederi med internasjonal virksomhet innenfor nærskipsfarten er våre kunder i hovedsak fra Norge, Tyskland, Nederland, Danmark og Sverige. I samarbeid med våre distributører og leverandører skal vi utvikle, digitalt tilgjengeliggjøre og promotere bærekraftige reisealternativer.

Da pandemien rammet i 2020, sysselsatte reiselivsnæringen i Norge om lag 171 000 årsverk og skapte verdier for 130 mrd. kroner (SSB, 2019). Dette utgjorde 7,1 prosent av sysselsettingen og 4,2 prosent av verdiskapingen i norsk fastlandsøkonomi. Passasjertransport og servering er de to største bransjene
reiselivsnæringen, målt i hhv. verdiskaping og antall ansatte. Det siste tiåret har imidlertid veksten vært høyest i opplevelsesbransjen, der verdiskapingen er nesten doblet. I tillegg til å tilby passasjertransport tilbyr Color Line også et bredt spekter av reisepakker som bidrar betydelig inn i både overnatting- og opplevelsesbransjene.

Mål og ambisjoner

Innen 2030-mål

  • Minst 80 % av alle våre leverandører og samarbeidspartnere innenfor reiseliv skal være bærekraftverifiserte.
  • Minst 50 % av våre tilgjengelige reisepakker skal kunne kategoriseres som «Bærekraftige ende-til-ende reiser».
  • Alle våre passasjerskip skal tilby månedlige aktiviteter som har et målrettet fokus på inkludering og trygge rammer for sosialisering.

Våre viktigste tiltak

  • Kartlegging av andel bærekraftige leverandører og samarbeidspartnere i nåværende portefølje.
  • Øke andel bærekraftige leverandører og samarbeidspartnere innen reiseliv.
  • Øke andel bærekraftige ende-til-ende reisepakker.
  • Digitalisering for tilgjengeliggjøring av grønnere valg.
  • Tett oppfølging av kundetilfredshetsinnsikt.
  • Skape sosiale reiseopplevelser for bredden i befolkningen.
  • Målrettede aktiviteter for å øke verdiskapningen i landbasert reiseliv og lokalt næringsliv.