Skrevet av: Kristin Haug Merkesdal, Foto: Glenn Walmann
Ordene kommer fra Arild Hope, som sammen med sin kone, Anne Karin Hope, er Color Club-medlemmer og har reist med Color Line Cruises i tretti år. Få et innblikk i hvordan de opplevde sin første reise etter gjenåpningen i 2020, etter en pålagt pause på nesten tre måneder.
Tid for avreise
Vi møter pensjonistparet i avgangshallen før avreise. Det er 17. juni. Gradestokken viser mange-og-tyve grader og solen stråler. Color Fantasy skal endelig seile igjen. Anne Karin og Arild er preget av glede og forventning – og har med seg to romslige kofferter. Nå skal de fylles opp med parfyme, klær og andre taxfree-varer. Men, viktigst av alt er selve reisen på havet. Det å bare nyte øyeblikket og være sammen. Spise god mat med tilhørende godt i glasset. Hvile blikket på horisonten.
Vi blir med om bord for lunsj og en prat i Oceanic à la Carte, mens skipet ligger til kai på Hjortnes i Oslo. De ansatte om bord er begeistret over å være tilbake på jobb. Det smitter over på de reisende. Mange gleder seg over at skipene nå får seile igjen. Det ligger en viktig symbolverdi i dette. For Norge som skipsfartsnasjon. For maritim sektor og for reiselivsbransjen.
Hope-paret får servert sjenerøse rekesmørbrød mens de nyter utsikten over Oslofjorden fra akter. De bestemmer seg, etter litt godlynt diskusjon seg imellom – er det for tidlig på dagen eller ikke – for å nyte et glass tørr hvit til. Det er et maritimt par som sitter foran oss. Bosatt på Nøtterøy. Erfarne båtfolk. Men, som nå har solgt leilighet i Sør-Frankrike og båt til fordel for bobil og hytte på fjellet.
– Vi hadde faktisk bryllupsfeiringen vår om bord Kronprins Harald for 29 år siden, mimrer Anne Karin. – Og, vi har reist mye både med bilen om bord – på vei til leiligheten i Juan-les-Pins, og på 2-døgns Cruise. Vi har hatt mange fine turer alene vi to, sammen med venner eller med barnebarna våre.
Etter en deilig dessert bestående av de tidligste norske jordbærene og hjemmelaget is, trekker vi oss tilbake og lar Hope-paret seile alene sammen – sørover mot kontinentet.
Hvis Hope-paret snur seg, vil de se et hav av norske flagg. På Hjortnes står glade Colorlinere. Mange har en liten klump i halsen, mens de med tilrop og store smil vinker av skipet og de første reisende. Idet det store skipet tuter og glir ut i fjorden, markers en etterlengtet overgang.
Cruise-følelsen
Det er fremdeles oppunder tretti grader, da vi knappe to døgn senere møter paret igjen på Promenade Café, mens skipet igjen er i landligge på Hjortnes.
Vi er nysgjerrige på hvordan turen opplevdes. Om de fikk cruise-følelsen.
Arild bekrefter. – Ja, vi fikk den samme god-følelsen som alltid, men det var selvsagt en del nye regler for å ivareta smittevernet. Men, vi er jo vant til det fra land, fra det sivile livet. Det var ikke noe nytt for noen. Vi har jo holdt på med dette i tre måneder nå, poengterer Arild.
Han forteller om puljevis inn- og utsjekk. Om navnelister og avkrysning ved inngangen til Show Lounge. Om maksimal grense på fire i heisen, om retningsbaner i promenaden og om smitteverninformasjon over alt på skipet.
«Jeg har aldri følt meg tryggere om bord»
– Anne Karin Hope
Hos meg «sprites» det
Hope-paret har erfart at det er ekstra renhold om bord. Og, det er håndsprit over alt på skipet. Dersom passasjerer ikke «spriter», får de godlynt, men streng tilsnakk av personalet. – Hovmesteren som serverte oss på gourmetrestauranten, ga klar beskjed til de som ikke «spritet», forteller Anne Karin. Han parerte med «Det spiller ingen rolle om du nettopp har «spritet», for hvordan kom du deg hit? Tok du heisen, gikk du trappa – du har vel vært borti noe?», ler Anne Karin. – Han var tydelig på at «hos meg sprites det».
– Folk bør ikke nøle med å dra på tur. Vi blir så godt ivaretatt. De ansatte har enda mer fokus på de reisende enn vanlig. I tillegg til den ekstra omsorgen de utviser, er det tydelig at de er godt trent og opplært i nødvendige smitteverntiltak. Skipene seiler dessuten med redusert kapasitet. Anne Karin forteller at det gir ekstra god plass om bord for alle reisende. – Det oppleves faktisk som tryggere om bord enn på matbutikken hjemme.
Vårslipp i inngangen til sommerferien
Arild poengterer på sin side den spesielle atmosfæren om bord. – Det er en våryr, nesten elektrisk stemning blant ansatte og gjester. Nesten som et vårslipp. Det er rørende å oppleve de ansattes glede over å være tilbake på jobb igjen. Og, de reisende er så klare for å kose seg. Spise god mat og bruke litt penger igjen. Nesten alle restaurantene hadde fulle bord – inntil sikker avstand-kapasitet.
«Det virker som om passasjerene føler at de er med på noe helt spesielt. Mange sier dette er den beste turen noensinne!»
– Gjestekoordinator Ramona, Color Fantasy
Mett uten buffet
Og, selv om buffet, av smittevernhensyn, er erstattet med bordservering og ferdige tallerkener i Grand Buffet og i frokostrestaurantene, er valgmulighetene ivaretatt. Dersom du likevel ikke skulle bli mett, er det bare å be om en servering til. – Du kan velge mellom kjøtt eller fisk, og kald eller varm frokosttallerken, forteller Anne Karin. – Eller du kan velge begge deler. Men, jeg måtte be om litt mindre tallerkener til frokost dag to. Det er rause porsjoner.
Velkommen, Color Fantasy
– Vi kommer aldri til å glemme innseilingen til Kiel. Det var nesten som månelandingen, et stort skritt for menneskeheten. Det å vende tilbake til normalen igjen. Det minnet om søsterskipet Color Magics dåp. Småbåter tutet og hilste Color Fantasy velkommen – og skipet tutet og hilste tilbake. Det er Arild som forteller. Om at «alle» var på dekk. Om hvor stille det var. En stillhet preget av en høytidelighet. Det var stille i gatene i Kiel også. Likevel ble mye sagt. Fra store bannere lyste «Velkommen, Color Fantasy» og «Welcome back».
– Det var godt jeg hadde solbriller på. Det kom en tåre eller to, og jeg var nok ikke alene om det, humrer Arild. – Verden åpner seg igjen.
I landligge i Kiel
Hope-paret, som vanligvis pleier å ta seg en gåtur i Kiel mens skipet ligger til kai, koste seg om bord. – Det var nydelig på dekk – det å kjenne roen senke seg og bare nyte en god bok. Dessuten var sunZbar åpen, forteller Anne Karin. – Det var veldig god stemning, og det ble bestilt en del champagne-flasker og annet godt drikke av glade reisende. Folk, som vi, var klare for å feire litt. At vi er på vei tilbake til normalen.
«Det kom en tåre eller to, og jeg var nok ikke alene om det. Verden åpner seg igjen»
– Arild Hope
A Kind of Magic
Det er ikke bare på Color Fantasy at fantastiske ting skjer om dagen. Vi har også tatt oss en tur om bord på Color Magic, som seilte fra Hjortnes 24. juni – for første gang etter nedstengningen. Det gikk ikke upåaktet hen. Dagen før første seiling ble det et historisk møte mellom de to søsterskipene. Side om side i indre Oslofjord, med begeistrede mannskap og vaiende flagg på dekk, tutet de til hverandre. Da Color Magic endelig fikk seile til Kiel, hadde mannskapet i tillegg festet et banner med «We are back» på skutesiden. De forlot Oslo med Queens «A Kind of Magic» rungende ut av høyttalerne. Ikke et øye var tørt, hverken på sjø eller land.
Stemningen er den samme gode blant ansatte om bord på Color Magic som på Color Fantasy. Alle er lykkelige over å endelig kunne hilse passasjerene velkommen om bord igjen.
Bordservering over hele skipet
På begge skipene er det nå bordservering i alle restauranter, kafeer og barer.
– Frokostserveringen fungerer veldig bra. Nordmenn er glade i å bli servert ved bordet, forteller restaurantsjef Mathis. Han kan informere om at de reisende kan be om så mye påfyll de vil, samtidig som skipet erfarer at matsvinn reduseres. Det samme gjelder for Grand Buffet og lunsj- og middagsserveringene. Det er altså som å slå to fluer i en smekk: Du blir god og mett og valgmulighetene i måltidet opprettholdes. Samtidig er løsningen mer bærekraftig og bra for miljøet.
«Den gode cruise-følelsen ser ut til å forsterke seg blant de reisende, når de får mat og drikke servert ved bordene»
– Restaurantsjef Mathis, Color Magic
Fornøyde gjester i Show Lounge
Gjestekoordinator på Magic, Thomas, forteller at det nå er bordbestilling som gjelder, også i Show Lounge. – Vi erfarer også at mye kjas og mas er borte ved at vi slipper inn og ut et begrenset antall gjester om gangen. Folk har faste, forhåndsbestilte bord, og det er også med på å reduseres stressnivået. Thomas forteller at antall show per kveld er økt fra to til tre, og at antall gjester er mer enn halvert per forestilling for å ivareta den nødvendige avstanden mellom bordene. – Servitørene har dessuten bedre tid til hver enkelt gjest. Den personlige servicen, sammen med nye rutiner for inn- og utgang, medfører en enda bedre totalopplevelse for gjestene, smiler en engasjert gjestekoordinator.
En ny ro om bord på begge skipene
De ansatte erfarer generelt sett at det er en bedre dynamikk, en økt grad av ro og fravær av stress om bord på skipene med de nye rutinene og fokuset på smittevernstiltak.
Selv om situasjonen er ny og krevende, er det kanskje noe å lære. Noe å ta med seg videre inn i den nye normalen. Noe som kan fortsette på den andre siden av pandemien.
«Gjestene storkoser seg, og jeg får veldig mange positive tilbakemeldinger på hvordan skipet løser logistikken rundt smittevern. Jeg har sjelden fått så mye ros når gjestene går av skipet. De aller fleste gir uttrykk for trivsel og trygghet. De stoler på oss»
– Gjestekoordinator Ramona, Color Fantasy
2-døgns Cruise
Unn deg et herlig cruise! Ønsker du å spise eksklusivt eller folkelig, trene til spektakulær utsikt eller bare slappe av i spa-avdelingen? Uansett finner du helgefølelsen på havet!